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A Cataîa ora comu ndannu
tanti caî paruû chi dormuû
perciò stati accura, n’e scunciccàti assai
sennò vvi ‘ntriccàti ‘n mienzu ê guai
e partuû muzzuccuî a vista e a ‘mmucciuî.
Cosi ‘i Cataîa, scriviâ, ‘n munnu intra ê vaîelli
e cci mittiâ nommu, facci e ‘mprisa:
NINO MARTOGLIO, prisenti ‘n Sicilia e ‘n Cuntiênti.
‘A tiesta sempri cauda ‘i pinzieri
‘a maû troppu lesta a smurrittiari,
‘u cuori lièggiu pi fari ’nnammurari,
stramotti priparati ccu mistieri,
storii pigghiati r’a strata pieri pieri,
sbindati pi villaî e cavalieri,
tiattri e tribuâri cch’i so’ opiri e pupari
e carti scummigghiati pi putenti e maccagnuî.
‘Ccussì cc’u passu strurusu e cc’u sènziu ‘i carusu
si iva scavannu ‘n purtusu sutta ‘i pieri
scitannu chiu’ viatu r’i mari pinzieri
mafiusi e marantriî pari pari,
patruî ri ‘n munnu strievuzzu
chi nun si è’ mai lassatu ‘bbuffuîari.
‘’U ‘spittavaû ô passu r’un bellu piezzu
pi ‘na nisciuta ri sceâ all’urbiâ,
tuttu ‘nda ‘na mattiâ, comu nd’o tiattru anticu,
‘e ‘n purtusu chiu’ ranni s’u ‘ngniuttiû.
Eppuru cc’èvi ‘na dumanna chi mmi cammurìa:
comu potti ‘rristari ‘u so’ tiattru prisenza
a mienzu a ‘sta mara simenza chi scattìa sempri
ogni staçjuî cch’i so’ nuovi ccuppigghiuî.
Forsi picchì propriu ‘stu tiattru siciliaû
èvi finzioî senza fauza ‘ntinzioî
unni ‘i figuri ‘ssumigghiaû sempri all’aûtri,
a chilli chi nun si chiamaû e nun si votaû.
E forsi pi chissu a Cataîa cci diesuû
‘u so’ nommu a ‘na strata chi nun spunta.

NINO MARTOGLIO A CATANIA

A Catania ora come allora / tanti cani sembrano dormire/ perciò state attenti, non li stuzzicate assai / altrimenti vi intrigherete in brutti affari / e vi attaccheranno con morsi visibili e nascosti. / Cose di Catania, scriveva, un mondo dentro ai vicoli / e ci metteva nome, faccia e impresa: NINO MARTOGLIO, presente in Sicilia e nel resto d’Italia. / La testa sempre calda di pensieri, / la mano troppo veloce nel frugare dentro alle cose fino in fondo / il cuore leggero per fare innamorare, /sonetti preparati ad arte, / storie prese dalla strada girovagando, / beffe per villani e cavalieri, / teatri e tribunali con le loro opere e pupari / e carte scoperte per potenti e scansafatiche. / Così col passo irriverente e con l’ardire di un ragazzo / andava scavandosi un buco sotto i piedi / mobilitando più in fretta dei cattivi pensieri / mafiosi e malandrini a tappeto, / padroni di un mondo perverso / che non si è mai lasciato prendere in giro. / Lo aspettavano al varco da un bel po’ di tempo / per un’uscita di scena alla cieca / tutto in una mattina, come nel teatro antico / e un buco più grande lo ha inghiottito. / Eppure c’è una domanda che si insinua nella mia mente: / come il suo teatro sia potuto restare presenza / in mezzo a questo seme del male che germoglia sempre, / in ogni stagione con i suoi nuovi insabbiatori. /Forse perché proprio questo teatro siciliano è finzione senza falsa intenzione / in cui i personaggi assomigliano sempre agli altri, / a quelli che non si chiamano e non si voltano. / E forse per questo a Catania hanno dato / il suo nome a una strada senza uscita.

Marisa Liseo